پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118934
ديدارها با ايران "سازنده و بسيار تکنيکي" بود/ از نزديک با اسرائيل مشورت مي‌کنيم
تاریخ انتشار : 1393/06/29 11:54:49
نمایش : 1097
معاون وزير امور خارجه آمريکا ديدارهاي دوجانبه هيئت آمريکائي با هيئت ايراني در نيويورک را سازنده و بسيار فني خواند و گفت: آمريکا و ايران در دو روز گذشته مشاوره هاي دو جانبه اي در نيويورک داشتند، اين ديدارها سازنده بود که بايد به عنوان بخشي از توافقات جامع گنجانيده شوند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از سايت وزارت خارجه آمريکا، وندي شرمن، معاون وزير امور خارجه آمريکا در ساختمان نمايندگي اين کشور نزد سازمان ملل متحد، در جمع محدودي از رسانه هايي که دعوت شده بودند، درباره مذاکرات ايران و پنج بعلاوه يک، مطالب مشروحي را مطرح کرد. 
 
شرمن در اين نشست با اشاره به اينکه دو طرف قطعاً درک بهتري از يکديگر را نسبت به ماه مي درباره عناصر مورد نياز، پارامتر ها براي رسيدن به توافق پيدا کرده اند، تاکيد مي کند: بر اين باورم که آقاي کري هم با آقاي ظريف ديدار خواهد کرد و ما مذاکراتي در ترکيب هاي گوناگون و کارشناسي بسياري خواهيم داشت. 
 
وي مي افزايد: درک مي کنيم که راه هاي جداگانه اي براي هدف يکسان وجود دارد، مي توانيم درک عميق تري داشته باشيم و زمانيکه چنين شود، در برخي مواقع درهايي را براي برخي احتمالا مي گشايد. 
 
اين مقام دولتي آمريکايي مي افزايد: آخرين باري که ما ديداري در سطح مديران سياسي گروه پنج بعلاوه يک به رهبريت گروه اتحاديه اروپا داشتيم، در ماه ژوئيه ود، زمانيکه پس از ماه ها مذاکرات فشرده تصميم گرفتيم طرح مشترک اقدام را تا بيست و چهارم نوامبر تمديد کنيم.  ما تصميم گرفتيم زيرا به اندازه کافي پيشرفت هايي در مسيري به جلو ديده شده بود؛ زيرا مهم است که همزمان با اينکه براي مذاکرات طرح مشترک اقدام جامع کار مي کنيم، برنامه اتمي ايران بر اساس ترم "جي پي او اي" پيشرفت نکند، به دليل اينکه همه ما مي دانيم که ديپليماسي بهترين و پايدارترين راه براي حل اين بزرگترين چالش امنيتي فوري است. 
 
وي مي افزايد: از آن زمان، اعضاي گروه پنج بعلاوه يک و اتحاديه اروپا از جمله آمريکا، ديدارهاي دو جانبه اي با ايران داشتند. ما ديدارهايي در سطح کارشناسان و جلسات هماهنگي و همچنين تماسهايي با ايرانيان داشتيم، اين تماس ها حتي وقتي ديدار نمي کنيم، صورت مي گيرد. 
 
معاون وزير امور خارجه آمريکا درباره نشست نيويورک که با حضور ظريف و اشتون از ظهر چهارشنبه يعني يک روز قبل از اين نشست محدود مطبوعاتي آغاز شده بود، مي گويد: درباره نيويورک، فکر مي کنم بسياري از ما خيلي خوشبين نبوديم ولي مشخص است که طي ديدارهايي که در دو روز گذشته بين ايران و همکاران گروه پنج بعلاوه يک و اتحاديه اروپا صورت گرفت، روشن شد که همه به اينجا آمده اند تا کار کنند.
 
وي مي افزايد: همانطوريکه مي دانيد آمريکا و ايران در دو روز گذشته مشاوره هاي دو جانبه اي در نيويورک داشتند، اين ديدارها سازنده و توام با کارهاي بسيار تکنيکي بودند که بايد به عنوان بخشي از توافقات جامع در مذاکراتي که بين همه اعضاء صورت خواهد گرفت، گنجانيده شوند. 
 
معاون وزير امور خارجه آمريکا بلافاصله مي گويد: جيسون رضائيان بايد فورا آزاد شود، ديگر شهروندان آمريکايي زنداني در ايران نيز بايد آزاد شوند، علاوه بر آن، بار ديگر کمک ايران در يافتن رابرت ليوينسون و بازگرداندن او را به خانه درخواست مي کنيم. 
 
وي مي گويد: ايرانيان در روزها و هفته هاي گذشته، گفته اند که تا چه اندازه در گفتگوها منطقي و انعطاف پذيرند و اينکه چگونه ظرفيت کنوني آنان، بايد قابل قبول باشد. 
 
اين مقام رسمي آمريکائي در عين حال تاکيد کرد: ولي وضعيت کنوني براي هيچيک از ما شدني نيست، براي هيچ طرفي شدني نيست، جهان بر تعليق و برداشتن تحريم ها موافقت خواهد کرد ولي اين در صورتي است که ايران نيز گام هاي متقاعد کننده و قابل اثباتي را بردارد و نشان دهد که برنامه اتمي اش الان هست و همچنان منحصرا صلح آميز باقي مي ماند. 
 
وي مي افزايد: با توجه به بيانيه هاي عمومي ايران که به دنبال سلاح اتمي نيست، اين گام هاي خاص نيز بايد شدني باشند و ما همواره در پي هموار کردن مسيري معقول و منطقي به جلو، توام با هماهنگي نزديک با شرکاي پنج بعلاوه يک و اتحاديه اروپا هستيم. 
 
وندي شرمن با اشاره به نشست هاي قبلي ايران و پنج بعلاوه يک مي گويد: در گفتگوهاي ما با مذاکره کنندگان ايراني، به ديدگاه هاي آنان درباره هر آنچه ايران آن را نيازهاي عملي مشروع خود مي داند، از نزديک گوش کرده و راه حل هاي سازنده اي را به آنها پيشنهاد داده ايم. 
 
وي که تلاش دارد ده روز پيش رو را با تکرار واژه "يک و نيم هفته پيش رو" فرصتي طلائي جلوه دهد، مجدداً خطاب به رسانه هاي دعوت شده مي گويد: يک هفته و نيم آينده، فرصت بي نظيري است، زمانيکه سران دولت ها، وزيران خارجه و بسياري از ديگر رهبران جهان در نيويورک گردهم مي آيند و فرصتي است براي ايجاد پيشرفت در اين مذاکرات و ديدن اينکه آيا نتايج و مهم تر از همه، جزئيات براي يک توافق بالقوه، بيش از هر آنچه در گذشته ديده ايم، حاصل خواهد شد؟ 
 
شرمن مي گويد: جان ارنست، سخنگوي کاخ سفيد گفته است که در اين زمان، هيچ ديداري بين روساي جمهور آمريکا و ايران برنامه ريزي نشده است. 
 
وي مي افزايد: رئيس جمهور آمريکا بسيار مشهور به باز بودن براي يک چنين ديداري است ولي انتخاب واقعا با ايران است، ما به کار ادامه مي دهيم و فکر مي کنيم کارهاي بسيار مهم هست که بايد در اين هفته انجام شود ولي اين کارها به اين بستگي ندارد که در اين هفته ديداري صورت گيرد يا خير. 
 
معاون وزير امور خارجه آمريکا ادامه داد: ما کاملا آگاهيم که رهايي از تحريم ها، بخش مهمي از هر توافقي است. همانطوريکه مي دانيد ايران خودش گفته است ما نيز کارهاي گسترده اي درباره هر آنچه ضرورت بر تعليق داشته باشد، انجام داده ايم و سپس نهايتا برداشت آن تحريم ها. 
 
وي مي افزايد: دليل اينکه فعلا تعليق و بعداً برداشته مي شود اين است که نياز است اطمينان حاصل شود که اين يک توافق ماندني است و گام هاي بسيار ديگري خواهد بود که ايران تقريباً بلافاصله در صورت توافق برخواهد داشت، برخي بيشتر زمان مي برند و سپس بايد ديد آيا در يک دوره زماني بادوام است و آن دوره زماني البته يکي از مواردي است که درباره اش بحث و گفتگو مي کنيم. 
 
شرمن با تاکيد بر اينکه ما مي دانيم اين کار را چگونه انجام دهيم، مي افزايد: بر اين باوريم که مي توانيم رهايي معناداري ارائه کنيم، درک مي کنيم و با دقت به هر آنچه ايرانيان در پي آن هستند گوش کرده ايم و اميدواريم ايران هم به هر آنچه لازمه دستيابي به آن رهايي است، گوش کند ولي مطمئنم که به طور تکنيکي مي توانيم هر آنچه ضرورت دارد، انجام دهيم و آنان نيز اين را مي دانند. 
 
معاون وزير امور خارجه آمريکا در خصوص رايزني اين کشور با اسرائيل مدعي شد: فقط اسرائيل نيست، بلکه اين جهان است که گفته ايران نبايد به سلاح اتمي دست يابد.
 
وي مي افزايد: در نتيجه اين يک هدف براي همه است ما قطعا مشاورات بسيار نزديک با اسرائيل داريم همانطوريکه با ديگر شرکاي خود در سراسر جهان داريم درباره اينکه آيا قادر خواهيم بود به توافقي دست يابيم و آيا توافق مي تواند خوب باشد که بايد خوب باشد از نزديک مشاوره مي کنيم. 
 
اين مقام آمريکائي مي افزايد: در نتيجه قدرداني مي کنيم از اينکه کشورهايي در سراسر جهان هستند که چيزها را کمي متفاوت با هر آنچه مي بينيم، مي بينند، ما شرکاي ديگري در سراسر جهان داريم که نگراني هاي ديگري درباره توافق دارند و نگران هستند که اين امر در ژئوپولتيک جهان چه معنايي خواهد داشت و چه معنايي در انرژي اتمي صلح آميز خواهد داشت. 
 
وي مي افزايد: بسياري از نگراني ها عنوان شده اند و ما به همه اين نگراني ها گوش داده ايم البته که به نگراني هاي اسرائيل گوش مي دهيم چون امنيت اسرائيل از ديدگاه آمريکائي ها بسيار مهم است. 
 
وندي شرمن با قدرداني از اسرائيل مي گويد: چيزي که مايه قدرداني است، اين است که همه کشورها از جمله اسرائيل که ما از نزديک با او مشورت مي کنيم آگاهي تکنيکي، درک نظريات خود را به اشتراک گذارده اند و همين امر به طور بالقوه اي يک راه حل خوبي را براي اين چالش بسيار بسيار مهم که همه ما پيش رو داريم، ايجاد مي کند. 
 
وي مي افزايد: در روز آخر اسرائيل مانند بسياري از کشورهاي ديگر در جهان، قضاوت خود را درباره توافق خواهد داشت من اين را درک مي کنم ولي در عين حال بر اين باورم که رئيس جمهور آمريکا، زماني توافقي را امضاء خواهد کرد که خودش هم باور دارد که اين توافق براي امنيت جهان از جمله اسرائيل خوب است. 
 
شرمن به ديدارهاي احتمالي ديگر اعضاي گروه پنج بعلاوه يک با رئيس جمهور کشورمان اشاره مي کند و مي گويد: برخي از شرکاء ما در پنج بعلاوه يک، ديدارهايي با آقاي روحاني و آقاي ظريف خواهند داشت و بر اين باورم که آقاي کري هم با آقاي ظريف ديدار خواهد کرد و ما مذاکراتي در ترکيب هاي گوناگون و کارشناسي بسياري خواهيم داشت. 
 
وي مي افزايد: ما در آغاز مذاکرات هستيم و واقعاً نمي دانيم مذاکرات به کجا مي انجامد و آيا به مانعي برخورد خواهيم کرد و يا تغييري در وضعيت پيش خواهد آمد.
 
 
معاون وزير امور خارجه آمريکا در ادامه مي گويد: در صورتيکه معامله اي صورت نگيرد، آنها مي توانند کنار بکشند، همه ما مي توانيم در مذاکرات تعديل کننده بسياري درباره اينکه آنها و يا ما در صورت دست نيافتن به توافقي سازنده، چه خواهيم کرد، انجام دهيم . 
 
وي مي افزايد: هر کدام از ما مي دانيم که ديگري در صورتيکه معامله اي صورت نگيرد، چه خواهد کرد و من ترجيح مي دهم هم اکنون بر هر آنچه که امکان پذير است، تمرکز کنم. 
 
جمله پاياني وندي شرمن در اين نشست خبري درباره نقش ايران در مبارزه با داعش است که مي گويد: بر اين باورم که ايران هم فکر مي کند داعش نبايد هر آنچه الان به آن مبادرت مي ورزد انجام دهد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html